Microsoft Teams er en del af Office 365, som alle elever og medarbejdere på NEXT har adgang til og kan anvende til digital og virtuel undervisning. Teams er et produktions- og samarbejdsværktøj, der fungerer som bindeled mellem alle de andre muligheder i Office 365. Her kan man fx oprette teams til klasser og hold, som kan arbejde i dynamiske dokumenter med lyd, billede og video, interagere med hinanden i videomøder og -konferencer samt stille opgaver og give feedback. Herunder finder du også en skriftlig guide og en vejledning til tekniske udfordringer. På siden finder du også en guide til, hvordan du kan holde møder med/undervise eksterne. Sidst men ikke mindst finder du en guide til, hvordan du laver private rum (break out rooms).
LÆR HVORDAN DU BRUGER
Microsoft Teams i undervisningen
Private rum i Teams
Lær hvordan du laver private rum i Teams også kaldt break out rooms. Det kan bruges til fx at sætte eleverne ud i udvalgte grupper til gruppearbejde og efterfølgende lukke rummene, så der igen vendes tilbage til den almindelige undervisning. Du kan også som underviser joine i hvert af rummene og på den måde tale med eleverne imens der laves gruppearbejde.
Eksterne møder i Teams
I videoen her kan du lære om hvordan du afholder møder eksterne parter. Det kan bruges til at indkalde møder hvor du kan invitere eksterne, så de kan gå direkte på et link og på den måde deltage i mødet. Du vil også lærer hvordan du kan fremlægge et powerpoint og dele din skærm til eksterne.
Brug whiteboard i undervisningen på Teams
Lær hvordan du kan skabe variation i din undervisninger ved brug af whiteboard. Det kan nogle gange være en fordel, hvis eleverne sammen kan tegne noget. Enten på billeder, som læreren lægger op, eller noget, eleverne selv lægger op. Microsoft Whiteboard giver den mulighed. I videoen vises der, hvordan man installerer programmet og deler et Whiteboard på en kanal i Teams
Brug din mobil som webcam i Teams
Vil du lære hvordan du bruger din mobil som webcam i dine Teams-møder?
Så har vi i videoen samlet hvordan du bedst muligt kan bruge din mobil som et værktøj i undervisningen også. Lær hvordan du optager tavleundervisning fra klassen eller bedst muligt kan fokusere på et element i en af lærebøgerne.
Mødeindstillinger i Teams
Man kan ændre mødeindstillinger inden mødet går i gang – men det kan man også med få klik, når mødet ér startet. Her bestemmes, hvornår man kan få lov at deltage i mødet, og hvad må man under mødet.
1. Hvad og hvorfor
Når et møde er startet, kan arrangøren bestemme, om andre kan dele skærm (præsentere), kan sige noget eller række hånden i vejret. Men samtidigt bestemmes også om mødedeltagere må lukke andres mikrofon, eller fjerne andre fra mødet.
2. Indstillinger der kan ændres
Klik på de tre vandrette prikker for ”Flere handlinger”. Vælg ’Mødeindstillinger’
Under punktet ’Hvem kan præsentere’ skal du ændre indstillingen fra ’Alle’ til ’Kun mig’.
Indstillingen ”Tillad, at deltagere kan slå lyden til’ deaktiveres, så når du har lukket deres mikrofoner, så kan de ikke selv åbne dem igen.
3. Konsekvenser
Når nu du er den eneste, der kan præsentere, så kan andre mødedeltagere:
- Ikke dele deres skærm.
- Ikke række hånden op.
- Ikke vælge ’Ignorer deltageren’ og dermed lukke andres mikrofon.
- Ikke vælge ’Fjern fra møde’
Når du har deaktiveret ’Tillad, at deltagere kan slå lyden til’, så kan andre mødedeltagere:
- Ikke selv åbne deres mikrofon igen, hvis du som arrangør lukker deres mikrofon.